להתחברות

סדנת מרכז בגין

מפגש ראשון | עמוד דיון

תקציר

הדיון

קריימר נגד סיינפלד : כתיבה אישית

x
סיינפלד צודק

סיינפלד צודק

24 תגובות
  • ורדית וילדשטיין

  • ליאת ארז

  • שרה חבשוש

  • מתן קלנגל

  • ורדית וילדשטיין

  • ציפי פסלר-אלבו

  • ציפי פסלר-אלבו

  • תמיכה

    שירה קלנגל

  • רחלי רחבי טאוב

  • ציפי פסלר-אלבו

  • שירה קלנגל

  • רויטל שמידע

  • x

    סיינפלד צודק כיאולי  החבר יודע טוב יותר מה טיב הקשר בינו לחברתו, והוא מספיק בוגר ואחראי לשלוט בהחלטותיו. כמו כן, יש לכבד ולקבל החלטות של הזולת.

    תמר אברהם

  • x

    לא צריך לספר כיוון שקרמר אדם מבוגר ומחפש מענה לצרכים שלו ואולי הזוגיות הזו היא מה שהוא צריך. הזוגיות הזו נותנת לו מענה למי שהוא, מחזקת אותו במקום של חולשה והחברות איתי (על אף שהיא חשובה) היא לא נותנת מענה לכל הצרכים האחרים.

    רויטל שמידע

  • x

    כשאדם מעורב רגשית במשהוא קשה מאד לדבר אל השכל שלו ולכן במקרה הזה אמירת האמת רק תזיק ליחסים בין קריימר לסיינפלד

    מתן קלנגל

  • מרב לוגסי

  • אמונה קוה

  • עדינה פרנקל יונגרייז

  • x

    חשוב לכבד את ההחלטות של חברינו וגם לתת להם מקום לטעות.

    ניקול בורסוצקי

  • ליאת ארז

  • שרה חבשוש

  • מרב לוגסי

  • לילך שטרית

  • x

    הוא צודק משום שהחבר נקשר אליה רגשית, בעוד ההסתכלות שלנו קרה ואובייקטיבית, אבל הקשר הרגשי הוא בעצמו דבר חשוב וחבל לקלקלו

    הראל שניר

x
קרימר צודק

קרימר צודק

7 תגובות
  • x

    צריך לדאוג לו שיהיה לו טוב. אם הוא במציאות שלא טובה לו והוא לא רואה את זה, יש לי אחריות כאדם שקרוב אליו להאיר את עיניו

    אמונה קוה

  • תמר אברהם

  • שאלה

    לילך שטרית

  • x

    צודק לחלוטין! אין דבר חשוב יותר מאשר האמת – אחד העמודים שעליו העולם עומד. אין ברירה אחרת גם אם ההשלכות לא תמיד חיוביות – בעינינו. אך לפי הדיון שנערך שוב ניתן לומר שהוא לא בהכרח חייב לשקר בסיפור הזה אלא להתמקד בצד אחר של התינוק / האשה ולדבר בשבח הצד הזה ועל ידי כך לא לפגוע באף אחד. יש הרבה זוויות ראיה שניתן להתייחס אליהם ועלינו לבחור בצד שלא יפגע במישהו אחר.

    ההסתכלות הזו הובררה לי מתוך הדיונים שנערכו בסוגיה שלנו. מעניין!

    משולם הוויט

  • x

    נראה לי שהתנהגותה של קורדליה בסיפורו של המלך ליר תומכת בעמדתך.  קורדליה מתנגדת לשנות את נאומה אף על פי שהיא יכולה להרוויח מזה.  חשוב גם להדגיש שלא רק שהיא לא הרווחה "אקסטרה" היא אפילו תסבל בהמשך כתוצאה מנאומה.  זאת דוגמה מצויינת למישהי שמוכנה לשלם את המחיר של אמירת האמת כשההשלכות הם לא חיוביות.

    היינו יכולים לפרש אחרת את התנהגותה של קורדליה ולהגיד שהיא טיפשה ולא שהיא נאמנה לאמת.  עם זאת, זה לא פרוש אפשרי כי אנו רואים שקורדליה מעדיפה באופן מודע להישאר נאמנה לאמת למרות המחיר. היא מדגישה שנאומה לא נובע מטיפשות כשהיא מודה למלך ליר שאכן היא צעירה (כמו ליר מכנה אותה בגלל תשובתה) אבל היא לא אכזרית כמו שהוא מציע אלא אמיתית.

    תמיכה

    ניקול בורסוצקי

  • הראל שניר

  • מרב לוגסי

מחלוקת : "כיצד מרקדין לפני הכלה" – כתיבה קבוצתית

x

ש

בית הלל

בית הלל

7 תגובות
  • תמר אברהם

  • אמונה קוה

  • משולם הוויט

  • שרה חבשוש

  • ניקול בורסוצקי

  • מתן קלנגל

  • לילך שטרית

x
בית שמאי

בית שמאי

9 תגובות
  • תמר אברהם

  • רויטל שמידע

  • משולם הוויט

  • ציפי פסלר-אלבו

  • ניקול בורסוצקי

  • מתן קלנגל

  • מרב לוגסי

  • ורדית וילדשטיין

  • לילך שטרית

לדעת מי מתאימות עמדות סיינפלד וקריימר ?

x

האם סיינפלד הוא לשיטת בית שמאי או לשיטת בית הילל?

דעת סיינפלד

דעת סיינפלד

11 תגובות
  • ציפי פסלר-אלבו

  • תמר אברהם

  • אמונה קוה

  • משולם הוויט

  • שרה חבשוש

  • ניקול בורסוצקי

  • שירה קלנגל

  • מרב לוגסי

  • ורדית וילדשטיין

  • לילך שטרית

  • הראל שניר

x

האם דעתו של קריימר דומה לשיטת בית שמאי או בית הילל?

דעת קריימר

דעת קריימר

8 תגובות
  • תמר אברהם

  • רויטל שמידע

  • ניקול בורסוצקי

  • שירה קלנגל

  • מרב לוגסי

  • ורדית וילדשטיין

  • לילך שטרית

  • הראל שניר

x

האם החלוקה הכרחית ?

האם יתכן שעמדתו של סיינפלד מסתדרת גם עם דעת בית שמאי וגם עם בית הלל

ולהיפך – האם יתכן שעמדתו של קריימר מסתדרת אף היא עם שתי הדעות

האם החלוקה הכרחית ?

האם החלוקה הכרחית ?

2 תגובות
  • תמר אברהם

  • ורדית וילדשטיין

ניתוח מקורות

x

חפשו את המקור שבחרתם בעמוד המקורות
וכתבו בתגובה אליו את הנמקתכם

מקורות

מקורות

4 תגובות
  • משולם הוויט

  • שרה חבשוש

  • ורדית וילדשטיין

  • הראל שניר

x

להרוס אפילו את הקרוב למען האמת!   ממש ממש לא ולא!!!!

עדינה פרנקל יונגרייז

תגובה אחת
  • תמיכה

    תמר אברהם

תמר אברהם

2 תגובות
  • תמיכה

    אמונה קוה

  • מתן קלנגל

אמונה קוה

תגובה אחת
  • x

    גם כאן, אני מציעה להסתכל על הסוגיא מנקודת מבטו של המספר/ מעלים מידע. איזה טובות / קרדיטים הוא חישב לקבל מכך שהעלה / לא העלה מידע.

    מתוך האקטואליה המאוד מאוד עכשווית שלנו, ברור שיש ותמיד היו קשרי עיתונות- שלטון והפקת טובות הדדיות. לא באה להקל או להאשים אף אחד, אלא רק לציין זאת כגורם קובע במציאות התקשורתית.

    הקשר

    ציפי פסלר-אלבו

רויטל שמידע

2 תגובות
  • משולם הוויט

  • תמיכה

    ניקול בורסוצקי

ציפי פסלר-אלבו

x

הסיפור הזה מוסר מסר מורכב לגבי נושא אמירת האמת. בסיפור משקרים כמה דמויות ועושים את זה למטרות שונות.

הטווים/גנבים משקרים כדי להתעשר ולדעתי גם כדי להוכיח שהם הכי חכמים מכולם.

המלך ושאר האמה משקרים כדי לא להיחשב טיפשים.

הילד לא משקר כי לא אכפת לו מה האחרים חושבים ונראה לו אבסורדי שהמלך   הוא ערום.  לדעתי הוא תם כי הוא עוד לא מבין שאפשר לשקר הוא דרך להשיג מטרות. 

    המקור הזה מוסיף את התובנה ששקר הוא כלי שבני אדם משתמשים בו כדי להשיג מטרות מסויימות.  זה מעלה את השאילה, לאיזו מטרות, ביזה מקרים, אם בכלל, כדאי/מומלץ/חייב לשקר?

זה גם מוסיף דגש לבחינה החבריתי של אמירת שקרים לבנים.  שקר אפילו אם אנחנו לא מסכימים איתו איתו הוא נוהל מקובל בניהול יחסי האדם. 

ניקול בורסוצקי

שרה חבשוש

תגובה אחת
  • מחלוקת

    הראל שניר

רחלי רחבי טאוב

תגובה אחת
  • שירה קלנגל

שירה קלנגל

מתן קלנגל

מרב לוגסי

לילך שטרית

תוכן עניינים

קריימר נגד סיינפלד : כתיבה אישית

לקריאה

מחלוקת : "כיצד מרקדין לפני הכלה" – כתיבה קבוצתית

לקריאה

לדעת מי מתאימות עמדות סיינפלד וקריימר ?

לקריאה

ניתוח מקורות

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
הראל שניר
2.12.2019 22:50

המקור שהבאתי מהנביא אלישע עוסק בדיוק בסוגיה זו ומצדד בהסתרת האמת הכואבת. ניתן לחזק עמדה זו כאשר ברור לחלוטין שהמידע רק ימוטט את השומע ולא יקדמו, אך כאשר מדובר באדם בוגר וחזק אכן נראה שיש להודיעו וצריך לחשוב על כך היטב.

user profile image
לילך שטרית
27.11.2019 20:25

בית הילל ושמאי חולקים רק על המקרה הספציפי הזה של כלה נאה וחסודה הרי יופי הוא סובייקטיבי. בנוסף יש לדאוג שהאם לא יעבור עוגמת נפש ולכן בכדי למנוע זאת מותר ורצוי לשקר שקר לבן. יש שקרים שאינם נחשבים שקרים לבנים הרי שהתורה אוסרת על לשקר

user profile image
ורדית וילדשטיין
26.02.2018 12:42

לדעתי סיינפלד צודק, מכיוון שהוא אמר את האמת לחבר אני חושבת שזה צריך להיות בדרך יותר נעימה אבל בסופו של דבר חבר אמיתי הוא חבר שיכול להגיד לך גם את הדברים המורכבים והפחות נעימים.

user profile image
מרב לוגסי
27.11.2019 9:25

לפי דבריו של רונאל פישר, שהביא את דבריהם של משלי ורבי אלעזר בן שמעון, הרי הוא תמוך בדרכם של בית הלל. יש פה שקר אקטיבי שנועד לעשות שלום. אם אדם יודע שבזכות השקר שלו יהיה שלום, או לחלופין ימנע מלחמה, הרי שכדאי לו לדבוק בשקר, בדיוק כפי שבית הלל גרסו, שגם אם הכלה סומא או חיגרת , יש לשבח אותה, כדי שהצד השני לא יפגע.

user profile image
שירה קלנגל
25.11.2019 21:21

אנחנו לא חושבים שיש פה אחד בה ואחד בלב אלא "אחרי המעשים נמשכים הלבבות" (רבנו בחיי) אדם צריך לשאוף לחיות בשלום עם כל הסובבים אותו. ואם קרה מקרה שיש מערכת יחסים לא טובה עם אחד מקרוביו חובה עליהם לעשות הכל כדי לשקם אותה. וגם אם אדם מסביר לו פנים יפות אעפ"י שזה מהשפה אל החוץ, זה נותן אנרגיות חיוביות בקשר שלהם וזה יכול להוביל לפתיחת דף חדש.

user profile image
מתן קלנגל
25.11.2019 21:08

המקור הזה תומך בדעת בית שמאי משום שהוא מצביע על כך שאין ערך יותר גדול מהאמת ואפילו אם אנשים יפגעו (אפילו הקרוב ללבנו) יש לדבוק בדרך האמת. נראה מהמקור הזה שהאמת היא היסוד לכל חברה אנושית, לחברה אין יכולת להתקיים ללא ערך האמת. הוא תורם לדילמה בכך שהוא מוחק את המושג "שקר לבן" ובכך בדילמה נגמרה במובן מסויים.

user profile image
שירה קלנגל
25.11.2019 21:01

המקור הזה הוא חיזוק לדעת סיינפלד מפני שהוא נותן מקום לשקר כאשר הוא משרת ערך גדול יותר. במילים אחרות השקר הוא כלי שבדרך כלל הוא שלילי אך לפעמים הוא חיובי.

user profile image
רחלי רחבי טאוב
25.11.2019 14:46

אני חושבת שיש כאן סתירה של "אחד בפה ואחד בלב" =בניב זה משתמשים כאשר רוצים להגיד, שאדם מסוים אינו אדם הגון, כיוון שהוא אומר דברים שונים ממה שהוא חושב באמת. מקור הניב בתלמוד (מסכת פסחים קי"ג ע"ב). שם נאמר – "שלושה הקדוש ברוך הוא שונא ואחד מהם הוא המדבר אחד בפה ואחד בלב.

user profile image
שרה חבשוש
25.11.2019 14:27

לדעתי אסור לקחת מן החולה את הזכות לדעת את מצבו. אפשר לעשות זאת בדרכים שונות ומתוך מחשבה, אך השורה התחתונה היא שיש ליידע אותו. זאת משום שיש השתמעויות שונות לידיעה זו: ניצול הזמן, תפילה, סיוע רפואי וכד'.

user profile image
ניקול בורסוצקי
25.11.2019 14:12
הסיפור הזה מוסר מסר מורכב לגבי נושא אמירת האמת. בסיפור משקרים כמה דמויות ועושים את זה למטרות שונות.

הטווים/גנבים משקרים כדי להתעשר ולדעתי גם כדי להוכיח שהם הכי חכמים מכולם.

המלך ושאר האמה משקרים כדי לא להיחשב טיפשים.

הילד לא משקר כי לא אכפת לו מה האחרים חושבים ונראה לו אבסורדי שהמלך   הוא ערום.  לדעתי הוא תם כי הוא עוד לא מבין שלשקר הוא דרך להשיג מטרות. 

    המקור הזה מוסיף את התובנה ששקר הוא כלי שבני אדם משתמשים בו כדי להשיג מטרות מסויימות.  זה מעלה את השאילה, לאיזו מטרות, באיזה מקרים, אם בכלל, כדאי/מומלץ/חייב לשקר?

זה גם מוסיף דגש להיבט החבריתי של אמירת שקרים.  שקר, אפילו אם אנחנו לא מסכימים איתו, הוא נוהל מצוי בניהול יחסי האדם. 

משתתפים